Varför presentreklam?

Eller profilprodukter, reklamartiklar och giveaways? Produktmedia har många namn. Den bästa marknadsföringen som finns är ett gott rykte och personliga rekommendationer. Det skaffar man bäst genom att vårda sina kundrelationer och att tänka långsiktigt. De flesta branscher upplever idag en större konkurrens än tidigare och därför är det viktigare än någonsin att tänka relation före transaktion. En återkommande kund innebär lönsamhet och ökat värde på ditt varumärke.

Det handlar om kommunikation
Presentreklam är en väldigt stark kanal för varumärkesbyggande och en fantastisk möjlighet att kommunicera ditt företags logotyp eller budskap. För att få den effekt du vill ha är det viktigt att fundera över vem som skall använda produkten och utefter det välja ett sortiment. Produkter som är användbara kommer att synas och får kunden att tänka på ditt varumärke vid flera tillfällen. Tänk dig själv att få ett paraply en regnig dag eller en powerbank när du behöver ladda dina mobila enheter. Det finns många tillfällen att dela ut presentreklam. På mässor, konferenser, event, festivaler, kundbesök eller varför inte som gåva på jul?

Även internt i företaget kan profilreklam skapa en positiv känsla och ett stort medarbetarengagemang. Att skriva med en snygg penna med företagets logga eller att ha profilerade kaffemuggar i det gemensamma fikarummet stärker vi-känslan.

”Det viktiga är göra sig synbar. Ditt företag uppfattas som stabilt och väletablerat när det exponeras och skapar förtroende när det bärs upp av andra.”

Rätt sortiment
Dom allra flesta företag jobbar med presentreklam som en del av sin marknadsföring. Målgruppen ser såklart olika ut i olika bolag och därför har vi ett sortiment som är anpassat till den marknad våra kunder lever i. En del jobbar med säsongsbetonade produkter som isskrapor och mössor på vintern och väljer kanske solglasögon och flip-flop sandaler på våren och sommaren. Andra väljer mer nischade produkter, anpassade för ett visst tillfälle, som till exempel tumstockar till bygg-mässan. I sitt sortiment av presentreklam brukar dom flesta ha ett slags kompletterande bas-sortiment med produkter som passar alla. Godis, nyckelband, tygkassar och reklampennor är typiska produkter som går under den kategorin.

Syns du finns du
Det viktiga är göra sig synbar. Ditt företag uppfattas som stabilt och väletablerat när det exponeras och skapar förtroende när det bärs upp av andra. Sluta aldrig att profilera ditt varumärke hur framgångsrikt det än är. Se det som ett kontinuerligt varumärkesbyggande och som en del i det stora marknadsarbetet som påverkar ditt företags image.

  • HELENA KJELLSTRAND
  • SÄLJARE PÅ PARNASS
  • Sportflaskor - det optimala sättet att synas

    Sport- och vattenflaskor är verkligen en smart reklambärare. Att ha sin egen påfyllningsbara flaska med sig, är bra för miljön och bra för att man kommer ihåg att dricka vatten. Väljer du att trycka ditt budskap på en sportflaska förknippas ditt företag med något positivt. Man associerar vatten med hälsa och ett företag som bryr sig om din hälsa känns pålitligt.Alla behöver dricka vatten. Det är inte konstigt att sport- och vattenflaskor är en så otroligt populär profilprodukt. Oavsett om du är på kontoret, gymmet, fotbollsträningen eller ute i skogen är det populärt att bära med sig sin egen flaska. En sport eller vattenflaska kommer att användas i många olika sammanhang och därmed göra ert varumärke synligt med positiv koppling många gånger om. Du bidrar till att minska produktionen av engångsflaskor varje gång du fyller upp din egen vattenflaska och det i sin tur leder till mindre negativ påverkan på miljön. Mottagaren av det budskap som är tryckt på flaskan ser det flera gånger, vilket ökar kännedomen om varumärket. Profilerade produkter stärker relationen mellan kunden och ditt företag.

    Bästa året runt produkten Det allra smartaste är att oavsett årstid är sport- och vattenflaskor gångbart. Jämfört med annonsering i exempelvis media så rör sig en vattenflaska och syns mot många under lång tid och kostnaden är otroligt mycket lägre.

  • HELENA KJELLSTRAND
  • SÄLJARE PÅ PARNASS
  • Materialguide för tygkassar

    Förutom en fantastisk möjlighet till långvarig exponering av ditt varumärke, bidrar du till en minskad miljöpåverkan när du köper tygkassar. Att återanvända tygkassar känns bra, är smart och visar att du och ditt företag tänker långsiktigt.

    Bomull
    Bomull står för nära hälften av världens textilproduktion. Bomullsplantan växer i buskform på stora fält och kräver mycket värme och otroliga mängder vatten. För att producera ett kilo bomull kan det krävas så mycket som 29 000 liter vatten. Dessutom används en hel del insekts- och ogräsbekämpningsmedel vilket gör att bomullsodling har stor påverkan på miljön. Den största anledningen till den omfattande användningen är materialets goda egenskaper och det låga priset.

    Canvas
    Canvastyg är ett ordentligt slitstarkt material som på grund av sin robusthet är användbart till mycket. Modern canvas är vanligtvis tillverkad av bomull eller i vissa fall linne. Historiskt sett gjordes den av hampa. Canvas började tillverkas på 1200-talet och är enkelt att väva. Canvas kan delas in i olika klasser som avgörs av vikten mätt i gram per kvadratmeter. Man använder sig av ett talsystem som beskriver vikten. Ju lägre nummer desto tyngre material.

    Ekologisk odlad bomull
    Ekologisk bomull är bättre än vanligt odlad standard-bomull ur ett miljöperspektiv. Odlingen är mer miljöanpassad och det används inte några kemiska bekämpningsmedel eller konstgjorda gödslingsmedel när man odlar ekologiskt. Odlingen ska varieras med andra grödor för att jorden ska bli mer bördig och för att risken för insektsangrepp skall minska. Vill du vara helt säker på att produkten producerats på ett miljövänligt sätt ska du välja en miljömärkt produkt av ekologisk bomull.

    Fairtrade certifierad bomull
    När du väljer tygkassar som är tillverkade av Fairtrade certifierad bomull bidrar du till att odlare och anställda kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Fairtrade är en certifiering med kriterier för ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling i länder med utbredd fattigdom.

    Fairtrade kriterierna för bomull handlar främst om:

    • Uttryckliga regler för kemikaliehantering inklusive hälsofrämjande åtgärder.
    • Krav på demokratiutveckling; till exempel att varje odlare/medlem har rätt att uttrycka sina åsikter och vara delaktig i beslutsfattandet inom producentorganisationen.
    • Producentorganisationen ska betalas som lägst ett minimipris, det vill säga ett pris som ska täcka kostnaden för en hållbar produktion. Minimipriset för bomull varierar mellan olika regioner och länder samt beroende på om den är ekologisk eller inte.
    • Om världsmarknadspriset är högre än minimipriset så tillämpas världsmarknadspriset som lägstanivå för förhandlingen mellan odlare och köpare.
    • En premie per sålt kilo bomull betalas ut till producentorganisationen med syftet att stimulera investeringar i lokalsamhälle och verksamhet. Medlemmarna bestämmer gemensamt, utifrån demokratiska former, hur premien ska användas. Några av producent-organisationerna har använt premien till skolbygge i lokalsamhället, investeringar i den lokala sjukvården, fonder för mikrokrediter, investeringar i ekologiskt jordbruk, diversifiering av grödor för att öka inkomst-möjligheterna och produktionsfaciliteter som till exempel droppbevattning.

    Jute
    Jute är ett rent naturmaterial av naturlig fiber. Fibern är grov och sträv. Tyget tillverkas av juteväxtens stjälkar. Fibrerna är korta och därför svåra att spinna. För att underlätta spinnprocessen används därför spinnolja vid framställningen. Materialet är mycket slitstarkt och 100 % återvinningsbart.

    Non-woven
    Non-woven är ett slitstarkt vävmaterial som är gjort av nytillverkad eller återvunnen Polypropen. Man spinner polypropen med värme och luft till långa trådar, sedan trycks trådarna samman mellan heta valsar för att få ett vävliknande resultat. Non-woven finns i olika tjocklekar. Materialet har lång livslängd och är 100% återvinningsbart.

    Polyester
    Polyester är ett riktigt slitstarkt konstgjort material som inte är beroende av naturen för att växa, vilket gör det billigare än bomull, men samtidigt kräver det kemikalier för att produceras. Tyvärr kan fibern inte brytas ner på ett naturligt sätt av naturen. Polyester är stark och håller formen bra.

    Återvunnen bomull
    Återvunnen bomull kommer framför allt från produktionsspill och gamla textilier. Man spinner nya trådar av gamla sönderrivna fibrer. Tygkassar av återvunnen bomull blir inte lika slitstark som ny bomull eftersom man inte kan få ut lika långa fiberlängder igen och färgar man, fäster färgen inte lika bra som första gången. För att uppnå en så bra kvalté som möjligt blandas ibland andra material in. Den största vinsten med återvunnen bomull är priset och att vi återanvänder material istället för att tillverka nytt.

  • HELENA KJELLSTRAND
  • SÄLJARE PÅ PARNASS
  • Nyckelband - en vandrande reklampelare

    Nyckelband med tryck är ett mycket bra verktyg för marknadsföring av ditt företag. Det visar tydligt vem du är och till vilket företag du hör på exempelvis en mässa. Det blir enkelt för dina kunder att hitta dig bland alla konkurrenter. Dessutom är det en förhållandevis billig produkt att ta fram.

    Många användningsområden
    På mässan, kundbesöket, festivalen, eventet, till visselpipan eller som den klassiska nyckelknippan. Beroende på användningsområde finns tillbehör som gör möjligheterna ännu fler. Till exempel är det populärt att fästa ett usb-minne i bandet eller med hjälp av en plastficka kunna ha sitt visit- eller passerkort synligt och lättillgängligt i ett nyckelband. Ju fler användningsområden din profilprodukt har, desto större chans att dina kunder tänker på ditt företag oftare. Nyckelbandet är en sådan produkt och passar därför perfekt både att ha för internt bruk och som giveaway till dina kunder.

    Och varianter
    Alla våra nyckelband levereras med säkerhetsfäste och karbinhake (gäller ej nyckelband express). Nyckelbanden finns i olika material. Vävda, tubvävda, tryckta och digitaltryckta i olika bredd och i olika färger. I de flesta fall kan man få sin egen unika pms färg som bottenfärg.

    Populära nyckelband från Parnass:

    Skapa igenkänning
    Din profilreklam kopplas starkt ihop med ditt varumärke. Det är därför viktigt att du syns på dom ställen du är. Nyckelband med tryck syns verkligen. Utnyttja möjligheten och tryck din logotyp, webbadress, eller någon av dina sociala adresser såsom ditt Facebook eller Instagramkonto på nyckelband för att bygga ditt varumärke.

  • HELENA KJELLSTRAND
  • SÄLJARE PÅ PARNASS
  • Våra säljare

    Internet i all ära men ibland kan det vara bra att prata med någon verklig person. Vi hjälper dig att hitta rätt produkt efter era önskemal. Vi har över 60 års erfarenhet av produkter med tryck.